Seuratoiminta

Hämeen Ratsastajat ry on vuonna 1931 perustettu, maamme neljänneksi vanhin ratsastusseura. Vuodesta 1955 lähtien seura toiminut Aulangonniemellä yhdessä Hugo Standertskjöldin perustamista talleista. Seuralla on n. 200 jäsentä. Seuran tarkoituksena on ratsastusharrastuksen edistäminen järjestämällä yhteisiä ratsastustilaisuuksia ja –kilpailuja. Toiminnan painopiste on juniori- ja kilpailutoiminnassa. Hämeen Ratsastajat ry on Suomen Ratsastajainliiton jäsenseura.

Vuonna 2018 seura sai Olympiakomitean tähtiseuramerkin lasten ja nuorten osa-alueella. Seuran koulutetut junioriohjaajat vetävät juniorikerhoja, jotka kokoontuvat säännöllisesti joka viikko. Kerhot toimivat Nuori Suomi -periaatteita noudattaen, jolloin jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus osallistua ja tulla kohdelluksi tasaveroisesti. Oppimistavat ovat moninaiset, tärkeintä on se, että jokaisella kerholaisella on mukavaa. Kerhoissa leikitään ja tehdään ryhmätöitä, lyhyesti sanottuna – pidetään hauskaa yhdessä.

Seuran junioritoimikunta ja kerhot järjestävät vuosittain talli- ja seurakilpailuja, erilaisia retkiä ja tempauksia sekä muuta mukavaa yhdessäoloa ja ovat myös suurena apuna isompien kilpailujen järjestelyissä. Kilpailemisesta ja suunnitelmallisesta valmennuksesta kiinnostuneet nuoret muodostavat valmennusrenkaan, joka yhdessä ratsastuksenopettaja Salla Varentin kanssa määrittelee kauden tavoitteet, päätavoitteen ja sitä tukevat kilpailut sekä allekirjoittavat valmentautumissopimuksen. Syksyllä kilpailukauden päätyttyä he pitävät seurantapalaverin, jonka päätteeksi käännetään katseet seuraavaan kauteen.

Hämeen Ratsastajilla on oma vikellysjaosto, jonka tehtävänä on lajin kehittäminen ja esille tuominen. Tämän ohella jaosto järjestää retkiä, valmentajavierailuja ja yhteisvalmennuksia seuran muiden ryhmien kanssa. Aulangon ratsastuskoululla toimii tällä hetkellä kaksi vikellysryhmää.

Varsinaisen vikellysharjoittelun ohella opetuksessa painotetaan ryhmätyötaitojen opiskelua ja tavoitteena on liikunnallisen elämäntavan omaksuminen. Vanhana armeijan ratsuväen koulutusmuotona vikellys sopii hyvin Hämeen Ratsastajien perinteeseen, sillä seuramme toiminta sai alkunsa juuri armeijan hevosyksikkönä. Tänä päivänä vikellys määritellään yleensä hevosen selässä tapahtuvaksi voimisteluksi ja Suomessa se on pääasiassa lasten ja nuorten harrastus.

Seuran toiminta painottuu Aulangon Ratsastuskoululle. Vuoden 2010 alusta Aulangon Ratsastuskoulun toiminnasta vastaa Salla Varenti. Seuran jäsenet saavat alennuksia tuntihinnoista ja seura järjestää kilpailuja ja tapahtumia yhteistyössä tallin yrittäjän kanssa.